תפריט
עמוד הבית » מאמרים » הפסקת הטיסות של חברות זרות לישראל

הפסקת הטיסות של חברות זרות לישראל

מאת: מיקי כץ

הפסקת הטיסות של חברות זרות בישראל יולי 2014
לאחרונה הודיעו כמה חברות תעופה אמריקאיות על הפסקת הטיסות לנתב”ג דבר שגרר אחריו החלטה דומה של חברות התעופה הזרות כולן.
המלחמה הנוכחית שנכפתה על מדינת ישראל מחייבת היערכות מיוחדת בתחום הטיסות אלא שבניגוד למה שידוע לציבור הן רשות שדות התעופה והן חברת אלעל נתנו את דעתם לנושא כבר לפני זמן רב הרבה לפני פרוץ המלחמה הנוכחית.
התעופה האזרחית הישראלית אינה יכולה להרשות לעצמה להיות מופתעת בתרחישים שלא חשבו עליהם קודם לכן וזו הסיבה למוכנות בלתי רגילה המתקיימת באלעל ובשדה התעופה בן גוריון.
זה מסוג הדברים שלא יופיעו בחדשות ולא יפורסמו מראש לכן במידה והאירועים התקבלו בהפתעה בציבור הרי שהם לא התקבלו כלל בהפתעה באלעל או בנתב”ג.
שדה התעופה ערוך לטיפול בנוסעים מרגע שהגיעו לשדה התעופה ועד להמראתם, כך גם השדה ערוך לטפל בניהול התנועה האווירית וזאת על פי כללים שנקבעו ותורגלו מראש. הן מגדל הפיקוח והן הטייסים מקבלים מידע בזמן אמיתי והם יודעים כיצד לנהוג בכל שלב ושלב על הקרקע, בהמראה ובנחיתה.
הרקטות המשוגרות מעזה הן כולן מדגמים בסיסיים ביותר, אין בהן שום מערכת תכנון או ביות למטרה. המחבלים משגרים את הרקטה וזו עפה בשמיים ונופלת באופן אקראי למדי בשטחים פתוחים או על מטרה כלשהיא אקראית לחלוטין. כלומר, בניגוד לטיל ששוגר באוקראינה, שהיה מדגם של טיל המסוגל להתביית על מטרה, כאן מדובר כאמור על נפילות אקראיות בלבד. מכאן שהמחבלים אינם יכולים לכוון לשדה התעופה או לכל יעד אחר. הם יכולים להתפלל שכך יהיה אבל זה הכל.
ראוי לציין כי על אף שהרקטות אינן מסוגלות לפגוע במטרה כלשהיא בתכנון מראש, הרי שמערכת מגן רקיע מסוגלת לפגוע בהם עוד בטרם פגעו על הקרקע ולראייה – המספר המזערי של נפגעים בצד הישראלי.
חברות תעופה זרות מתעניינות בעובדות או ברמת המוכנות הגבוהה בשדה התעופה בן גוריון, ועבורן נפילת רקטה בסמוך לשדה התעופה היא תירוץ טוב להפסיק לטוס לנתב”ג. גם כך הן היו נתונות ללחץ צוותי האוויר שלהן שסירבו להמשיך לטוס ולשהות בישראל בתקופה זו.
חברות התעופה הזרות התעלמו לגמרי מכך שמדינת ישראל עצמה לא הכריזה על סגירת המרחב האווירי של נתב”ג ויזמו את הפסקת הטיסות בעצמן. הדבר מראה על מחויבות נמוכה מאד שלהן כלפי הנוסעים ששילמו ממיטב כספם על מנת להגיע ליעדים שונים.
החלטת רשות התעופה הפדרלית בארה”ב למנוע מחברות תעופה אמריקאיות לטוס לישראל נלקחה אחרי שמספר חברות יזמו זאת בעצמן, וזו החלטה תמוהה לכשעצמה ויתכן שהיא הושפעה מנסיבות המלחמה באופן כללי.
כל עוד מדינת ישראל לא החליטה על סגירת המרחב, או כל עוד שאלעל לא החליטה להפסיק לטוס הרי שאין כל סיבה לשנות תכניות או להימנע מלטוס מנתב”ג או אל נתב”ג.
קברניט מיקי כץ, סמינר טיסה ללא פחד

תאריך: 23 ביולי 2014

« חזרה למאמרים