תפריט

פחד גבהים

מאת: מור פרנק תפוז ירחון בריאות ואיכות חיים

חרדה זו שמכונה בספרות המקצועית" בעת טיסה" תוקפת לפי ההערכות 25%-30% מהאוכלוסייה ומתוארת על ידי אנשי מקצוע כ "פוביה מודרנית" שהסיבה לה אינה ידועה. התמודדות שכזאת מציע מיקי כץ טייס בכיר בחברת אל על שצבר הרבה שעות " חרדני טיסה" ופיתח סמינר מיוחד בשם "טיסה ללא פחד"." רק חלק קטן מהסובלים הפסיקו לטוס לגמרי" הוא אומר. "רובם טסים, ואפילו הרבה מאוד, ברמת חרדה כל כך גבוהה, שהם בטוחים כל הזמן שמשהו ישתבש ושהם לא ייצאו חיים מהטיסה הזאת. הרבה לפני הטיסה הם לא רגועים, לא ישנים בלילות, ובטיסה עצמה הם מקשיבים לכל רחש שנשמע במטוס, לכל הודעה תמימה של הצוות. כשהם נוחתים בשלום זהו נס בעיניהם. מיד הם מתחילים לפחד מהטיסה חזרה, ובעצם לא נהנים מהחופשה. צריך לראות נוסע בהתקף חרדה, כדי להבין על מה אני מדבר. האנשים האלה מגדירים עצמם כנכים שאין מי שיעזור להם. " החרדה שלהם עלולה לפגוע גם בזוגיות, במשפחה, בעבודה, בדימוי העצמי. כשחרדת הטיסה נעלמת, נפתרות גם לפעמים בעיות נוספות, כמו קלאסטרופוביה0פחד ממקומות סגורים). אנשים אומרים לעצמם 'אם הצלחתי לטוס לניו יורק, מה זה כבר מעלית לקומה ב' ? כץ מספר שהחרדה מאפיינת את כל שכבות האוכלוסייה, ואת כל הגילאים. " הגיעו אלי ילד בן 12 ומבוגר בן למעלה מ 70. פעם חשבו שנשים סובלות יותר מגברים, אבל היום, כשלגברים יש לגיטימציה להודות בפחדים, מתברר שהם חרדים באותה המידה". כץ מספר על ספורטאים ידועים שמגיעים לתחרויות בחו"ל מותשים כתוצאה מחרדת טיסה, ובמהלך התחרות מרוכזים בפחד מפני הטיסה חזרה . אנשי עסקים שמציגים ביצועים כושלים בחו"ל מאותה סיבה: ואפילו דיפלומטים, שהוצעו להם משרות בכירות בשגרירויות בחו"ל והם משעים את תשובתם מפני שבת זוגתם סובלת מחרדת טיסה." עכשיו הם כבר שם ושולחים לי אי מיילים" הוא מספר בסיפוק. ידע זה כוח במסגרת הסמינר שפיתח במשך חמש שנים, אחרי שהתעמק בנושא וקרא אין סוף מאמרים ומחקרים שנעשו על חרדת טיסה, מנסה כץ להעביר לחרדים ידע תיאורטי רב הקשור לטיסה ולמטוסים. "כל המחקרים מראים, כי ככל שיודעים ומבינים יותר את מנגנון הטיסה – רמת החרדה יורדת. לחרדים יש אינספור שאלות, שנותרות לרוב ללא מענה, וזה מאפשר לדמיון שלהם להשתולל לכיוונים לא רצויים. ברור להם שיקרה משהו רע – שהמנוע ייפול, שהכנף תישבר, שתהיה נחיתת חירום. אני מספק לחרדים את הכמיהה העצומה שלהם, שמישהו מוסמך יסביר להם בסבלנות כל מה שקשור לטיסה, כולל עובדות בדוקות על תאונות אוויריות, או על פרסומים שונים באמצעי התקשורת, שמציגים את הטיסה כדבר לא בטוח ומקצינים באופן דרמטי את הנתונים. אני נותן לאנשים את הכלים לסנן, להבין ולהתייחס לפרסומים בפרופורציות הנכונות. הידע מחליף את מקומו של הדמיון, וחלה ירידה דרמטית ברמת החרדה". את כל המידע דוחס כץ ליום אחד, מרוכז של הרצאות פרונטליות. "אני לא מציע טיפול קבוצתי או קבוצת תמיכה. אין כאן שאלות ותשובות או ' בוא נדבר על זה'. אני לא מחפש את מה שהיה, את הגורמים לחרדה וזה גם לא רלוונטי – אלא מציע כלים להתמודדות עם הפחד". כץ נשאר בקשר עם משתתפי הקורס, ועוקב אחר התקדמותם. " בדרך כלל אני ממליץ לעשות את הסמינר לפני טיסה, כדי להתנסות מיד, אבל זה עניין אישי מאוד. לעיתים קרובות הקורס הקצר משפיע לטובה ומקל מאוד. למשל אם מישהו הצליח לישון במטוס זו התקדמות ענקית. אפילו אם הוא נרדם לחמש דקות, הוא הניח בצד את כל החששות שלו ולא פחד להירדם, להיות בחוסר שליטה. מדובר על תהליך ואין קיצורי דרך, יש כאלה שיחושו בשיפור כבר בטיסה הראשונה אחרי הקורס, ויש מי שירגיש זאת רק בטיסה הרביעית. אך ללא טיפול המצב הולך ומחמיר. הדר ברש 30, פיתחה פחד טיסה כתוצאה מ"טיסה לא טובה" כהגדרתה. בצר לה היא פנתה לפסיכולוגית המתמחה בנושא אך ללא הועיל "הייתי מיואשת. אחרי טיסה אחת מסויטת במיוחד, עם בכי והיסטריה, ביטלתי את כל הנסיעות שלי לחו"ל. קשה להסביר בדיוק ממה פוחדים, וזה מתבטא אצל כל אחד באופן שונה – אחד פוחד שהכנפיים לא מחוברות, האחר חושש מכיס אויר. בכל מקרה, יש היבט חזק של חוסר שליטה. "הייתי ספקנית בקשר לסמינר של מיקי , אבל הלכתי לנסות. אחר כך הצטרפתי לקבוצה שנסעה לשדה התעופה כדי לסייר במטוסים ובמרכז השליטה בשדה. אחרי זמן אזרתי אומץ, והזמנתי כרטיס לטיסה של מיקי לפריז. "הביקור במטוס על הקרקע וההיכרות עם שדה התעופה ושמיעת הסברים, הם יעילים מאד בהפחתת החרדה"., מסביר כץ, ומוסיף שאת אלה שממשיכים לסבול מחרדות גם אחרי הסיור הוא לוקח לסימולטור שמדמה הטסת מטוס, ומשמש בדרך כלל חניכים בקורס טיס." באופן כזה אני חושף אותם בהדרגתיות לדבר שהכי מפחיד אותם, מאפשר להם להטיס מטוס, ולחוות איך זה עובד באמת", הוא מסביר. "אחרים אני שולח לטיסה בשמי הארץ". כץ אומר כי הטיפול התרופתי בחרדת הטיסה – בתרופות מרגיעות או בכדורי שינה – אינו מטפל ישירות בבעיה, אלא רק מקל על הסימפטומים, וגם זה רק לפעמים." כשהמוח מזהה חרדה עמוקה, אנשים מתעוררים לפעמים למרות שנטלו כדורי שינה ורק אחרי הנחיתה , כשרמת החרדה יורדת, הכדורים מתחילים להשפיע. יש דיווח על אנשים שנרדמו בעקבות זה ליומיים שלושה. מעבר לזה, הרי רבים פוחדים מאיבוד שליטה, הם כל הזמן רוצים להיות בשליטה במטוס, עירנים, מקשיבים. מציעים להם כדורים, שיגרמו להם להירדם ולברוח, שזה ההפך הגמור מהצורך הפנימי שלהם. כנ"ל לגבי משקאות אלכוהוליים. מי שמצליח להירדם ממשקה או מכדורים, כנראה לא סובל באמת מחרדת טיסה ברמה גבוהה". לסיום יש לך טיפים לחרדים מפני טיסות ? " החרדים כמהים לטיפים. אבל כל טיפ מולד שאלה, וכך עד אינסוף. ככה שאין פתרונות קלים וטיפים צריך לעבור את התהליך שאני מציע, לעשות הכנה יסודית לקראת הטיסה, כי הפחד מתחיל הרבה לפני, ולבחור לטוס בחברה מסודרת, שמשקיעה באימוני הטייסים, ומעמידה דרישות גבוהות של בטיחות. לא לחסוך, כי טיסה בחברה מסודרת אמורה להוריד את רמת החששות".

צפה בקובץ: פחד גבהים


תאריך: 7 ביולי 2002

« חזרה לעיתונות