תפריט
עמוד הבית » מאמרים » העלמותו של מטוס 777 טיסה מאלזיה 370

העלמותו של מטוס 777 טיסה מאלזיה 370

מאת: קברניט מיקי כץ

היעלמותה של טיסה MH370 חברת התעופה של מאלזיה
מטוסים לא נופלים סתם כך מהשמיים ואינם “נעלמים מהמכ”ם” כפי שכלי התקשורת אוהבים לתאר.  כמו גם במטוסים אחרים גם למטוס הבואינג 777 יש מערכות ואמצעים הנותנים מענה לכל תקלה אפשרית.
הטייסים מתאמנים בכל ששה חודשים בטיפול בתרחישים האלה כך שבכל מקרה של תקלה אפשרית הם מיומנים מאד באשר לטיפול הנכון בתקלה.
שלב השיוט בו היה המטוס הוא שלב בו עומס העבודה של הטייסים נמוך יחסית לכן כל תשומת הלב שלהם נתונה למעקב אחרי מערכות המטוס, ניהול הניווט והתקשורת עם יחידות הבקרה.
במקרה של תקלה יש לטייסים זמן לדווח על כך הן למרכז המבצעים של החברה והן ליחידות הבקרה. הדיווח כרוך בפעולה פשוטה האורכת זמן קצר ביותר.
העובדה שטייסי המטוס המאלזי לא הספיקו להעביר כל דיווח מצביעה על כך שמדובר באירוע קטסטרופלי פתאומי ומידי ולא על תקלה.  יחד עם זאת, לא ניתן לשלול גם כל אפשרות אחרת ולו הדמיונית ביותר כמו מעורבות הטייסים עצמם באירוע וזאת מרצון או שלא מרצון.   
קטסטרופה כזו יכולה להיות למשל פיצוץ פתאומי של המטוס או הריגה בהפתעה של צוות הטייסים. פיצוץ הרסני שכזה יכול לנבוע הן מפעולת טרור מכוונת או לא מכוונת וכן כתוצאה מפיצוץ הנובע מהטענה של מטענים מסוכנים האסורים להטסה במטוסי נוסעים מחשש לדליקה או פיצוץ.
חקר תאונות אוויריות הוא מדע וזו רק שאלה של זמן עד אשר ועדת החקירה תמצא את הסיבות שהביאו להתרסקות המטוס. חקירת תאונה אווירית היא חובה על פי חוק ושותפים לה מומחים מכל העולם ובכלל זה נציגי היצרן, נציגי רשויות חקירה ותעופה שונות כגון  ה NTSB , FAABOEING  וכן ה FBI ורשויות חוק אחרות.
החקירה לא רק עוסקת בגילוי הסיבות להתרסקות המטוס אלא עוסקת גם בשלילת כל אפשרות העולה על הדעת לכן נבדקים אספקטים טכניים אנוש וסביבה.
מטוסים לא נופלים כך סתם מהשמיים ולא נעלמים לפתע מהמכ”ם כפי שמתואר בכלי התקשורת. מטוס ה 777 משדר כל העת אלפי נתונים הקשורים למערכות המטוס למנועים, לניווט וכן לנתוני הטיסה. נתונים אלה נאספים בעזרת תשדורות לוויינים למרכז איסוף מידע של החברה לכן מרבית הנתונים זמינים לצוות החקירה ומסייעים לכיווני החקירה.
בחקירת תאונת מטוס Air France 447 שהמריאה מריו דה ז’נרו בדרכה לפריס והתרסקה באוקיינוס, מרבית הנתונים והסיבות לתאונה היו ידועים לצוות החקירה כבר בשלבים מוקדמים מאד של החקירה וזאת כתוצאה מפענוח נתוני הטיסה ומערכות המטוס ששודרו מהמטוס. החיפוש הממושך והיקר אחרי הקופסאות השחורות נועד רק להשלים את המסקנות שהיו ידועות כבר לחוקרים טרם מציאתן.
אנשי מקצוע לא נוהגים להקדים ולהסיק מסקנות מקדימות על אף לחץ הציבור לדעת מה גרם לאסון אך יש די סימנים המעידים על כך שיש סבירות גבוהה לכך שלא מדובר בתקלה טכנית.

לכלי התקשורת בעולם ובישראל אין במקרים כאלה סבלנות להמתין למסקנות הוודאיות של החוקרים אך בשלב הזה אין מנוס אלא להמתין. גם אם יש סיכוי כלשהו שלטייסים עצמם חלק או אחריות לאירוע, גם את זאת נדע.

כבר עתה ברור כי שלטונות מלזיה יודעים יותר מכפי שהם נוטים לספר ולדוגמא היה זה מקור אמריקאי שהודיע כי המטוס המשיך לשדר נתונים עוד זמן רב לאחר השעה שבה נותק עמו הקשר וכי המטוס פנה מערבה למשך זמן לא מבוטל.

אם הנתונים הנחשפים אט אט נכונים אזי קיים סיכוי שמישהו עם ידע במטוסים מסוג זה [הטייסים עצמם? אחד מהם? חוטפים?] היה בתא הטייס שכן הפסקת מכשיר זיהוי המכ”מ דורשת ידע והיכרות עם הפעלת המכשיר.

מטוס הבואינג  777   נחשב למטוס מהמשוכללים ביותר הקיימים כיום בעולם, הטייסים נדהמים כל פעם מחדש מהיקף הטכנולוגיה המתקדמת שבו, מהשכלולים הבלעדיים שלו, מעודף הכוח של מנועיו, ומהאמינות שלו. 1000 מטוסים מדגם זה יוצרו עד כה והוא נחשב לאחד המטוסים המבוקשים ביותר העולם.
מיקי כץ
קברניט בואינג 777

תאריך: 10 במרץ 2014

« חזרה למאמרים