תפריט
עמוד הבית » עיתונות » גבירותי ורבותי מדבר הקברניט

גבירותי ורבותי מדבר הקברניט

מאת: רשת על הבוקר ערוץ 2

גבירותי ורבותי מדבר הקברניט גבירותיי ורבותיי מדבר הקברניט, נא להדק חגורות אנחנו ממריאים” עבור רבע מהאוכלוסיה די במשפט הזה כדי להיכנס לחרדה גדולה. קברניט אל על הותיק, מיקי כ”ץ מגיע ל”רשת על הבוקר” כדי לספר על סמינר שהוא מעביר בהפחתת חרדת הטיסות. איך זיהית את הצורך בהקמת סמינר להתמודדות עם חרדת טיסה? בתור קברניט פעיל נתקלתי בהרבה מקרים של אנשים שפחדו לטוס. ידעתי שהתופעה קיימת אבל כשנתקלים בתופעה אז זה נראה אחרת. המקרה המשמעותי ביותר שהוביל אותי לחקור את הנושא של חרדת טיסה היה כשהחזרתי מטוס מחו”ל. יצאנו כבר מעמדת החנייה, ויידעו אותי על נוסע שלא מוכן להמריא, נאלצנו לחזור לטרמינל, שכנענו אותו להישאר, הוא נשאר ושניות לפני ההמראה הוא התחרט ורצה לרדת. אי אפשר היה לעצור כבר את המטוס והבטחתי לו שכשנגיע לגובה שיוט אני אבוא אליו ואדבר איתו יצאתי לשוחח איתו והוא נרגע קצת. הסתכלתי עליו וראיתי אדם צעיר, נחמד, משכיל, שרועד מפחד ובטוח שעוד רגע יקרה משהו, ואני יושב לצידו רגוע לחלוטין וחש ביטחון מוחלט. היו אצלי אפילו ילדים בגיל 12. חלוקה לעיסוק, מצב סוציו- אקונומי, השכלה, היא לא רלוונטית. היה אצלי רב צעיר שהיה אמור לנסוע לקהילה בחו”ל, הוא לא יכול היה לטוס והרב שלו שלח אותו אלי. ספר לי על השיטה שלך- אני עובר למודעות מלאה על כל מה שעובר בטיסה. אני עובר עם המטופל על מהלך הטיסה ועל כל הדברים שתורמים להגברת חרדת הטיסה ומסביר אותם. לדוגמא: * רוב האנשים מאוד מוטרדים מכל מה שקשור למזג אוויר- ערפל, גשם, שלג. במקום להדחיק את הפחד הזה אני מסביר להם את התופעות וברגע שהם מבינים שלמטוס לא יכול לקרות כלום בתנאים האלו הכל נראה אחרת. · לעיתים המטוס נכנס לכיסי אוויר, והטלטלות הקטנות במטוס מלוות בדרמטיזציה- האור שמורה על חגירת חגורות בטיחות נדלק, הדיילות מפסיקות את השירות, הקברניט מודיע ברמקול שעוברים באיזור לא נוח לטיסה וכד’. מי שלא מבין למה זה נעשה נבהל מאוד. · * כל הכיסוי של תאונות אוויריות בתקשורת מאוד מחזק את חרדת הטיסה כי התקשורת מכסה תאונות אוויריות בלי פרופורציות לתוצאות. המקרה האחרון שקרה בטיסת ישראייר מאילת מוכיח את הטענה הזו. אנשים אמרו שהם לא יטוסו יותר ב- ATR בישראייר כי גם כשהם יטוסו הגלגל לא ייפתח. אבל למעשה, המטוס בנוי הנדסית לכך שגם אם הגלגל לא ירד, לא יקרה כלום. הטייסים מתאמנים בסימולטור למקרים כאלו והם מיומנים, ואכן טייס ישראייר הנחית את המטוס בלי שקרה כלום לאף נוסע. מה קורה לאחר הסמינר? אחרי הקורס אני מציע שורה של דברים נוספים וזאת משום שהקבוצה היא לא הומוגנית. אנשים שלא טסו מעולם או מעל ל- 10 שנים, או שמפחדים ממקומות סגורים חייבים לבקר במטוס. אני לוקח אותם למטוס אל- על, מראה להם איך פותחים וסוגרים את דלת המטוס, מבקרים בקוקפיט וכו’. זה ביקור ללא לחץ כי מכירים את המטוס ללא הלחץ של הטיסה. יש אנשים שזה לא מתאים להם כמו אנשי עסקים שמכירים את המטוס. יש כאלה שאני לוקח לסימולטור והם מטיסים יחד איתי מטוס שאינו מטוס, ויש כאלה שפשוט מעדיפים לעבור את הטיסה הראשונה שלהם לאחר הסמינר איתי והם מתאימים את עצמם ללוח הטיסות שלי לסיכום- אחד המסרים הכי חשובים הוא שטייסים הם לא קבוצה של מתאבדים. הם מקצוענים וחשוב להם מאוד שהטיסה תעבור בשלום. יש להם משפחות וחברים והם לא יעסקו במקצוע שיסכן את עצמם. גם הם רוצים לחזור למשפחות שלהם בשלום. שודר ברשת על הבוקר ב: 07/04/2001


תאריך: 7 באפריל 2001

« חזרה לעיתונות